12 NAČINA DA PODRŽITE, OHRABRITE I MOTIVIŠETE VAŠEG TINEJDŽERA

Često me ljudi pitaju kako mogu da radim sa tinejdžerima, jer kako mi najčešće govore  – oni su komplikovani, stalno menjaju raspoloženje, nepredvidivi su, buntovni, ćutljivi, nezahvalni, skloni rizičnom ponašanju…

Međutim, moje iskustvo u radu sa njima govori da mogu biti divni za saradnju, samo ako umete da im priđete na pravi način. Ukoliko svet makar na momenat posmatrate njihovim očima i setite se kako ste se vi osećali kao tinejdžeri, možda ćeti ih razumeti malo bolje.

Mladi se u današnje vreme suočavaju sa sličnim izazovima u svakodnevnom životu, kao i njihovi roditelji. Samo što za razliku od roditelja, oni  nemaju životnu mudrost i iskustvo, pa se snalaze najbolje što umeju.

kako da motivišete tinejdžera?

To svakako ne znači da ne može bolje, već da oni rade najbolje što umeju i znaju u datom momentu.

Iz mog dvanaestogodišnjeg iskustva u radu sa decom, mladima i roditeljima, otkriću vam jednostavne tehnike kako da pomognete svom tinejdžeru i taj zahtevni period života i njemu  i sebi učinite lakšim.

Isprobajte ovih dvanaest saveta u praksi i pomozite svom tinejdžeru da bude još srećniji, uspešniji i zadovoljniji. Nije zanemarljivo i to da će srećno i uspešno dete učiniti svakog roditelja srećnim.

  1. Stalno podsećajte svoju decu da imaju sve resurse da urade šta god žele  i postignu uspeh kakav žele. Pomozite im da to otkriju i razviju.
  2. Samopouzdanje – da bi deca verovala u sebe, potrebno je da roditelji veruju u njih. Kada umemo nešto dobro da radimo, osećamo se samopouzdano. Neka deca sastave listu svih stvari koje rade dobro i ispišu minimum deset svojih dobrih osobina. Neka im ta lista uvek bude na vidnom mestu, da ih podseti šta sve umeju i mogu. Ohrabrite ih da rade nove stvari i stiču nova znanja i iskustva. Nemojte vi raditi umesto njih i preuzimati odgovornost na sebe. Često mi deca kažu na radionicama da kada nešto rade po prvi put imaju manje samopouzdanja. Što više puta ponove, imaće bolji rezultat i više će verovati u sebe svaki naredni put. Naučite ih da prate sopstveni napredak, koliko su danas bolji nego što su bili juče. Važno je da se ne porede sa drugima, osim u smislu- Ako neko može nešto da uradi, mogu i ja.
  3. Ako ono što rade ne donosi željeni rezultat, neka urade nešto drugačije. Važno je da nauče da budu fleksibilni i menjaju ponašanje dok god ne pronađu ono koje donosi napredak.
  4. Naučite ih da neuspeh ne postoji ukoliko nešto naučimo iz tog iskustva. Greške su učenje. Najviše su grešili najuspešniji, jer su najveći broj puta i pokušali. Na primer, čuveni košarkaš Medžik Džonson je rekao sledeće: „Promašio sam više od 9.000 šuteva u svojoj karijeri. Izgubio sam skoro 300 utakmica. 26 puta mi je bilo povereno da šutiram za pobedu, ali sam promašio. Doživeo sam neuspeh nebrojeno mnogo puta, ali upravo zbog toga sam uspeo.“
  5. Podržite njihove snove. Ohrabrite ih da zacrtaju fascinantne, motivišuće ciljeve i da veruju u sebe i svoj uspeh. Pitajte ih – Šta ste spremni (već danas) da uradite za svoj cilj? “Akcija je ključ svakog uspeha.”  Kada kreiraju ciljeve,neka razmišljaju ovako: Kada bih bio/la sto posto siguran/a da ću uspeti, šta bih najradije radio/la? Čime bih se bavio/la?
  6. Fokus – neka se uvek  fokusiraju na ono što imaju, a ne na ono što nemaju. Korisnije je fokusirati se  na svoje snage, nego na svoje slabosti. Pomoću snaga će ostvariti sve što žele, plus prevazići će svoje slabosti.
  7. Šta god da rade, neka postave sebi sledeće pitanje: Zašto mi je to važno? Šta mi to donosi? Važno je da nauče da posmatraju širu sliku. I da kreiraju fascinantne ciljeve, koji predstavljaju ogroman izvor inspiracije.Kada ih pitam na radionicama: Kada ste vi motivisani? Uvek je odgovor isti – kad radimo ono što volimo. U ovome leži ključ za unutrašnju, dugoročnu  motivaciju. Važno je i da nauče kako da se motivišu kod obaveza koje ih ne interesuju, ali su neophodan korak na putu ka cilju.
  8. Prijatelji i prihvaćenost od strane vršnjaka su tinejdžerima jako važni. Neka posmatraju koje sličnosti imaju sa vršnjacima, šta im je zajedničko. Mogu da pričaju o stvarima koje su im zajedničke, koje vole. Ne moraju se družiti sa svima. Najbolje je da pronađu sebi slične, jer slično se sličnom raduje. I neka slobodno pridju prvi, i njihovi vršnjaci su uplašeni kao i oni ili im je bar podjednako neprijatno.
  9. Kada imaju problem ili prolaze kroz neku promenu – promena škole, razvod roditelja, loše ocene… –bilo bi dobro da se sete sličnih situacija sa kojima su uspešno izašli na kraj i da veruju da će i sada biti tako. Naravno, važno je i da  rade na tome da reše problem (ukoliko zavisi od njih), da potraže pomoć, a ne da se samo žale ili traže izgovore.
  10. Promene raspoloženja su česta pojava kod tinejdžera. U jednom trenutku su super raspoloženi, u sledećem su očajni. Verujem da ste to primetili . Ukažite im na to da je svaka emocija dobrodošla, i da nijedna nije trajna. Ako su ljuti, to neće trajati zauvek. Neka urade ono što im prija da se oslobode ljutnje ili neke druge negativne emocije, ali tako da ne povrede ni sebe, a ni druge. Mogu da odu u šetnju, na trčanje, da popričaju sa nekim, da prenesu sve što osećaju na papir, da crtaju…šta god im pomaže da izbace to iz sebe. I njihovi vršnjaci se osećaju slično, važno je da to znaju.  A posle kiše, dolazi sunce. Pojavi se duga. Da nije bilo kiše, ne bi bilo ni duge.
  11. Ono u šta verujete, za vas postaje apsolutna istina. Henri Ford je rekao: “Šta god veruješ da možeš ili ne možeš, u pravu si.” Kada mi na radionicama ili koučingu kažu da nešto ne mogu, često kažem da se sete bilo koje bebe kada uči da hoda. Pitam ih šta misle kada bi beba posle prvog pada, rekla sebi: “Ja ovo ne mogu, hodanje nije za mene.” Da li se to ikada desilo? Bebe ne odustaju tako lako. Ta beba je u svima nama, podsetite ih na ovo.
  12. Predložite im da posmatraju ljude koji su uspešni u nekoj oblasti koja je i njima  važna – škola, sport, komunikacija…Neka posmatraju na koji način se uspešni ljudi ponašaju, kakve navike imaju, kako se motivišu, uče, razmišljaju, komuniciraju, donose odluke. Bilo bi dobro da porazgovaraju sa njima ukoliko su u mogućnosti i pitaju ih kako su sve to postigli. A onda se i oni mogu ponašati i razmišlati na sličan način (modelovanje) kako bi dobili sličan rezultat.

Nadam se da će vam ovi saveti makar malo pomoći da taj zahtevni period prođete što lakše zajedno sa svojim tinejdžerom, dok sa osmehom na licu uspešno rešavate izazove koje nosi period odrastanja.

Iva Pavlović Pušica je profesionalni coach i NLP master, diplomirani ekonomista i vlasnik Centra za edukaciju i lični razvoj NLP za mlade gde inspiriše i podržava decu i tinejdžere tokom grupnog i individualnog rada.

Ukoliko su vam ovi saveti korisni i želite da vaš tinejdžer bude uspešniji u školi, sportu, komunikaciji sa vršnjacima i odraslima, da nauči da kreira i realizuje fascinantne ciljeve, ukoliko mu nedostaje motivacija i samouverenost, ukoliko želite da nauči kako da upravlja svojim vremenom i emocijama, onda su naše edukativne radionice pravi izbor za nju/ njega.

trening nlp za tinejdžere10. septembra počinje Trening NLP za tinejdžere, ciklus edukativnih radionica koje se održavaju jedanput nedeljno tokom perioda od pet meseci. Namenjen je mladima uzrasta od 12 do 18 godinaOvaj trening predstavlja intenzivno učenje kroz zabavne aktivnosti, praktične vežbe, inspirativne priče, grupne aktivnosti, razmenu iskustava, druženje, brojne izazove.

Više informacija o Treningu NLP za tinejdžere i načinu prijavljivanja možete pogledati OVDE.

NEKE OD TEMA TRENINGA (RADIONICA) NLP ZA TINEJDŽERE i NLP ZA DECU:

  • Jačanje samopouzdanja
  • Upravljanje emocijama
  • Jačanje motivacija
  • Kreiranje ciljeva
  • Veštine komunikacije
  • NLP i tehnike superučenja
  • Mape uma za superučenje

trening nlp za decu10. septembra počinje Trening NLP za decu, ciklus edukativnih radionica koje se održavaju jedanput nedeljno tokom perioda od pet meseci. Namenjen je deci uzrasta od 7 do 11 godina.

Osim treninga i rada u grupi, postoji i mogućnost individualnog rada (coaching) sa mladima, decom, odraslima na temi koja je za njih značajna.

Share it...Share on Facebook52Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0