Kako povećati samopouzdanje kod dece?

Možda ste se nekada zapitali zašto do polaska u školu uvažavamo činjenicu da deca uče na različite načine, različitim stilovima, napreduju različitom dinamikom, a očekujemo da u toku školovanja svi uče na isti način, istom brzinom, istim stilom, da pokazuju ista interesovanja i da isto napreduju.

Da li pravednost znači da svako dete dobije isti tretman?

Zašto tokom školovanja može doći do pada samopouzdanja kod dece i kako to da sprečimo?

Kada je naš sin krenuo u školu bio je obeshrabren i njegovo samopouzdanje je počelo da opada. Razmišljala sam kako da mu pomognemo.

Setila sam se  jedne zanimljive vežbe za jačanje samopouzdanja.

Dogovorili smo se da sastavi listu svih stvari koje ume i može da uradi. Listu je okačio na zid svoje sobe i par puta nedeljno bi upisivao sve novo što je naučio u toku te nedelje. Kada bi papir bio popunjen, na kraj tog papira zalepili bismo novi papir. Tako je lista rasla do poda i nastavila dalje (što ga je vidno radovalo), a on je mogao i na taj način da vidi svoj napredak. Kada god bi rekao da nešto ne ume ili ne može, vraćala bih ga na listu. „Čim sve ovo znaš i umeš, sigurno možeš i to da uradiš.“

Pričali smo o tome koliko je napredovao od rođenja do polaska u školu. Šta je sve naučio.

Vremenom je njegovo samopouzdanje raslo jer je naučio da prati sopstveni napredak  iz dana u dan. Koliko je danas bolji nego što je bio juče. Da se ne takmiči i ne poredi sa drugom decom.

Uloga roditelja u ovom slučaju je veoma važna.

Pohvalite detetov trud i napredak, a ne samo rezultat. Naročito kada su ocene i učenje u pitanju. Deca često vrednuju sebe kroz školski uspeh. Ukoliko su im ocene slabije, to može dovesti do pada samopouzdanja.

Zato je važno pronaći detetove talente. Svako dete ima neki talenat – muzički talenat, talenat za matematičko–logičko razmišljanje, za jezičko razmišljanje, prostorni talenat, talenat za telesnu koordinaciju, za interakciju sa sobom, sa drugima, za humor….Ukoliko pomognete detetu da razvije svoj talenat, počeće da se oseća sposobnim u određenoj oblasti života. Tako će rasti i njegovo samopouzdanje, a osećaj uspeha će se verovatno preneti i na ostale oblasti njegovog života. Nove veštine, sposobnosti i samopouzdanje mogu pozitivno uticati i na školski uspeh.

Hvalite detetove pozitivne osobine. Neka fokus bude na pozitivnim osobinama – kako mu one mogu pomoći da prevaziđe negativne osobine i izazove, kao i da ostvari svoje ciljeve.

Podstičite dete da proba nove stvari. Da izađe iz svoje zone komfora. Postavite mu izazovne zadatke. Dajte mu mogućnost  da se igra, eksperimentiše, uči, greši, dok ne pronadje ono što funkcioniše. Kada ovlada novom veštinom, biće ponosno na sebe. Čestitajte mu!

Dozvolite mu da preuzme odgovornost u skladu sa svojim uzrastom. Oslobodite se velikih očekivanja, strahova i pritisaka. Neka učenje bude zabavno!

Verujte u svoje dete.

 

Kako da pohvalite dete?

Evo nekih ideja:

Bravo!

Super ti ide!

Fenomenalno!

Prava si pametnica.

Tako si vredan/a.

Baš si lep/a.

Odlično si to uradio/la.

Kakvo fantastično otkriće!

Ponosna sam na tebe.

Baš si se potrudio/la.

Znala sam da ti to možeš.

Ti si pobednik!

Tako si drag/a.

Divan/a si.

Odlično napreduješ.

A sada vi dopunite listu . Sigurna sam da imate neke sjajne ideje. Samo napred i budite kreativni!

Iva Pavlović Pušica