Prigrlite svoje dete, njegove talente, interesovanja, snage i pomozite mu da ih razvije. Ne trošite previše energije da “popravite” dete, njegove slabosti i sve ono što mislite da nije dobro kako bi se uklopilo i bilo “savršeno” po kriterijumima društva, okruženja, škole ili ko zna koga. Da li su to zaista vaši kriterijumi? Da li je to ono što od srca želite za svoje dete?
Kao neko ko je više od decenije radio u školi kao profesor neću reći da ocene nisu važne, da je školski uspeh nebitan zato što i sama iz iskustva znam da deca procenjuju sebe prema ocenama. Neuspeh u školi često dovodi do pada samopouzdanja, loše slike o sebi i svojim sposobnostima, te do kasnijeg neuspeha u životu.
ŠTA JE VAŽNO ZA SREĆU?
Mnogi roditelji insistiraju da dete bude odlično iz svih školskih predmeta. Da li će mu to doneti uspeh, ispunjenost i osećaj sreće i zadovoljstva kasnije u životu? Ili je važno da se roditelji fokusiraju na snage, interesovanja, talente deteta i pomognu mu da ih razvije, unapredi i izvuče maksimum iz sebe u oblastima u kojima je od samog početka dobro?
Setite se svog detinjstva, a onda razmislite ko ste vi danas. U stvarnom životu malo nas je sjajno i u muzici, matematici, biznisu, stranim jezicima, istoriji, međuljudskim odnosima, sportu. A ipak tražimo od svoje dece da budu sjajna u svim predmetima. Ono što je potrebno je da sagledamo širu sliku – u čemu je naše dete jedinstveno i da onda to razvijamo kod njega. Da pronađemo dobre učitelje koji će zajedno sa roditeljima biti detetu inspiracija i podrška na tom putu.
Pomozite deci da otkriju svoje resurse, talente i svoj potencijal.
Deca mladjeg uzrasta možda neće umeti da jasno sagledaju svoje jake strane, zato im postavite pitanja koja će ih podstaći da razmišljaju i razgovaraju. Koliko si zadovoljan svojim čitanjem? Da li sve obaveze stigneš da završiš na vreme? Koji predmet najviše voliš? Čemu se najviše raduješ u školi? Šta radiš sa lakoćom? U čemu si dobar? U čemu najviše uživaš? Koje su to aktivnosti u kojima dete izgubi pojam o vremenu? Pažljivo posmatrajte svoje dete kako biste videli u čemu je zaista dobro.
Porazgovarajte i o aktivnostima i predmetima koji im ne idu baš najbolje. Takođe, pričajte sa detetom i o svojim snagama i slabostima. Važno je da dete zna da ga njegove slabosti neće sputavati u svim oblastima života. Ako ne zna ili ne voli matematiku, to ne mora da znači da neće biti uspešno u poslu kad odraste.
MOTIVACIJA
Postoji razni načini da dete motivišete da bude dovoljno dobro u matematici, ne mora biti perfektno. Možda je dete takmičarski nastrojeno – zadajte mu zadatak gde može da se takmiči sa nekim u matematici ili je dobar u komunikaciji sa drugima i timskom radu – pomozite mu da nadje druga ili drugaricu za učenje matematike ili ga uključite da radi sa grupom dece. Recite detetu da je situacija takva samo trenutno i da će vremenom ukoliko radi sigurno napredovati. Objasnite mu da treba da se fokusira na svoje snage i da mu recimo njegova sposobnost da lako sklapa prijateljstva neće pomoći da bolje zna matematiku, ali će mu pomoći da pronađe dobar posao u budućnosti.
Fokusirajte se na detetove jake strane umesto na slabosti.
Ohrabrite dete da se što češće bavi aktivnostima koje mu idu dobro i obavezno ga pohvalite za trud. Roditelji se često fokusiraju na slabosti svog deteta i trude se da mu pomognu da bude bolje u oblasti koje mu ne idu. I tako umesto da podrže dete da razvije svoje snage, talente, da sluša svoje srce i intuiciju i bavi se onim što želi i postane ono za šta je predodređeno – roditelji mu nameću svoje stavove, mišljenja, sistem vrednosti i nesvesno mu pomažu da postane prosečno. Primarni fokus treba da bude na snagama, talentima, zato što tu već postoji dobra osnova, inače ne bi bile snage. Kada su u pitanju slabosti, tu je potrebno mnogo više rada, obzirom da se kreće od mnogo nižeg nivoa. Kada razvijemo svoje snage, one nam pomažu da prevaziđemo slabosti. Zato savetujem svoje klijente da se pre svega fokusiraju na ono što je dobro kod dece. Zašto bismo od deteta koje je talentovano i zainteresovano za muziku tražili da ima peticu iz matematike, iako dete ne pokazuje niti sklonosti niti ineteresovanja za matematiku.
Pomozite detetu da pronađe ono što ga pokreće, svoju strast. Možda će trebati malo vremena da dete istraži i isproba kako bi pronašlo šta je to u čemu je dobro i šta radi sa lakoćom i uživanjem. A možda ćete morati da odustanete od ideje da vi najbolje znate šta je za njega dobro i da treba da postane lekar, advokat, arhitekta, sportista…
OD GREŠKE DO USPEHA
Izbegavajte da forsirate dete da mora nešto da uradi (osim ako je zaista neophodno), ponudite mu izbor tako da dete samo odabere. A vi mu svakako ukažite na posledice, potencijalne nedostatke, opasnosti, podelite svoje iskustvo sa njima, dajte savet, ali kad god je moguće i nije od životne važnosti dajte im slobodu da sama odluče i preuzmu odgovornost za tu odluku. Ako pogreše, ukažite im na grešku i pustite ih da izvuku učenje. Najviše su grešili najuspešniji ljudi, zato što su najveći broj puta pokušali.
Osoba koja nikada nije napravila grešku nije nikada pokušala nešto novo, rekao je Ajnštajn. Naučite ih da je u redu da prave greške i iz njih uče, a da izbegavaju da ponavljaju iste greške. Neuspeh ih neće zaustaviti ukoliko je njihova želja za uspehom dovoljna jaka. Ukoliko budu dovoljno hrabri da poslušaju svoj unutrašnji glas i rade ono što vole i što im je važno, a vi im to dozvolite, nemoguće je da ne budu uspešni u tome. Kada jednom otkriju šta ih pokreće imaćete srećno, zadovoljno i samouvereno dete.
Podržite decu koliko možete i pronađite im dobre učitelje koji će ih naučiti kako da ostvare ono što žele. Kako da želje pretvore u ciljeve koji su realni i ostvarljivi. Dete će biti srećno jedino ako razvije potencijal koji nosi u sebi. Kada ostvari ono za šta oseća da je predodređeno. Dajte im slobodu da probaju, da istražuju, da rade ono što vole. Neka njihovo detinjstvo bude predivno putovanje, a putovanje ima mnogo veću draž nego sama destinacija.
Poštujući svoje dete i njegove izbore gradite odnos ljubavi i međusobnog poštovanja.
Iva Pavlović Pušica je profesionalni coach i NLP Master, profesor, diplomirani ekonomista i vlasnik Centra za edukaciju i lični razvoj NLP za mlade